Gletsjers & Kiwi’s

24 september 2018 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Good day fellow kiwi’s !!  Lucas hier!

Welcome back on our adventure in New Zealand.

Na onze overnachting aan het strand vlakbij Greymouth hebben we sochtends onze reis voortgezet naar de Fox Glacier. Een ongeveer 5 uur durende autorit. Het rijden is hier erg leuk om te doen omdat je zo extra veel van nieuw Zeeland kan zien.  Onderweg zijn we gestopt bij hokikita Gorge. Na een kleine afdaling (te voet) kwamen we bij een lange hangbrug die over een heldere ijsblauwe rivier is gebouwd. Het water is hier zo blauw door het ijswater en de mineralen die het bevat die zijn afgesleten door de erosie van de rotsen waar de rivier doorheen stroomt. We hebben een stop gemaakt in een plaatsje waar  de greenstone als eerst is gevonden, soort van de nationale steen van nz. Het plaatsje was niet heel boeiend.  Aan het eind van de dag zijn we aangekomen bij Fox Glacier en hebben we een drankje gedaan in de lokale pub. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan en zijn we met een helikopter de gletsjer opgegaan ! Het was een ervaring om nooit te vergeten. Alleen de helikoptervlucht was al super gaaf! De gletsjer lag op 700m hoogte wat voor een gletsjer eigenlijk niet hoog was. Omdat het helder weer was met een stralende zon was het zelfs warm op die ijsbaan ! Naomi mocht voorin zitten en we hadden een prachtig uitzicht over de gletsjer en de bergen. Het was erg prachtig om te zien,  het mooie ijs in allerlei vormen, ijsgrotten en zelfs een waterval ,bekijk de foto’s maar ;). In de middag zijn we naar Lake Matheson  gegaan. Dit meer staat bekend om zijn spiegelende karakter. Met mooi weer kan je de weerspiegeling zien van de hoge bergen. Jammer genoeg was er mist opgetrokken en waaide het waardoor we dit effect niet hebben gezien.  De volgende dag was weer een auto dag en de eindbestemming Queenstown.  De weg die we hebben genomen was route 6. Echt DE mooiste route van nieuw zeeland!    Deze weg hadden we al eerder genomen vanaf het Abel Tasman National park richting het zuiden, toen we langs de mooie stranden en de pancake Rocks kwamen. Nu was route 6 de mountain road. We zijn langs vele bergen en mooie meren gereden wat voor spectaculaire panaroma’s zorgden.  Onderweg zijn we dan ook meerdere malen gestopt om de uitzichten te kunnen bewonderen.  We stopten bij de blue Pools en een waterval. Beide met helder ijsblauw water. Ook hebben we een kleine stop gehad bij Lake Wanaka. Omringt door met bergen met sneeuw toppen.  Na weer een goede dag rijden zijn we beland in de meest toeristische plaats van het zuider eiland, Queenstown. We hebben hier. In de avond lekker op het terras naast een heater gezeten en een aantal alcoholische versnaperingen genuttigd waarna we (vooral ik, Lucas) later met verschillende mensen  even hebben gebeld, erg gezellig. Volgende dag klein katertje maar dat geeft niet want we hebben er een rustig dagje van gemaakt. We zijn naar het wild life kiwi centre geweest waar we inheemse vogels hebben gezien waaronder de famous Kiwi. Daarna zijn we naar het schiereiland gelopen in de botanische tuin waar we lekker in het zonnetje hebben gezeten. En bruin zijn geworden. Ook hebben we een echte FergBurger gegeten  wat wordt gesteld dat je hier swerelds beste burgers kan eten. Het was dan ook erg goed!  We zijn middels kabelbaan in een gondola de berg opgegaan waar we een mooi uitzichtpunt hadden over Queenstown. Erg hoog en erg mooi. Next day! Door naar milford sound na een ontbijt bij de fergburger (klinkt erger dan dat het is mensen, geen MC Donalds niveau ;) Een klein plaatsje aan de west kust gelegen in het fjorden gebied. Een mooie autorit met een stop bij Mirror Lake en The chasm, waar het water de rosten zo heeft gepolijst dat het een bijzonder gezicht geeft. En door de bergen en fjorden en letterlijk door een berg tunnel gereden. Bij aankomst hebben we even aan het water gelopen maar het was erg regenachtig en mistig dus snel terug gegaan naar onze camspot.  Vandaag, hebben wij een ochtend cruise door de fjorden van milford sound gemaakt. Door het regenachtige weer was onze verwachting niet hoog. Echter hadden we een hele mooie boottocht mede omdat het weer ineens droog was en de mist optrok. De kers op de taart was dat we opeens vergezeld werden door een groep dolfijnen die een heel stuk met ons mee zwommen. Het is vrij zeldzaam dat je dolfijnen daar ziet dus extra bijzonder.  We zijn vandaag verder zuidelijk gereden. Het is erg regenachtig op het moment dus zijn we doorgereden naar een iets betere camspot dan waar we eindelijk wilden zijn, maar geen probleem. We verblijven nu in een klein dorpje vlakbij invercargil. Bij een lokale pub waar we kunnen opwarmen bij de haard met een pint. Morgen wordt het weer ook niet best en gaan we kijken of we Invercargill en Bluff kunnen verkennen. Wat bekend staat om de oester vangst!See you next time!

1. Mama:
    24 september 2018
    Wat is het daar prachtig!!
  2. Saira:
    2 oktober 2018
    1 woord voor de foto's: WAUW!

...Super trouwens die Heli-flight! petje af voor jou Luc, dat je daar met jouw hoogtevrees gewoon in bent gegaan ;-)