Mountain bound

1 oktober 2018 - Mt Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Na onze vorige blog zijn we vertrokken uit Invercalgill. Er was nog steeds storm maar met goede momenten. We zijn via het Catlin gebied gereden wat naast de kust ligt en veel mooie stops heeft. Door het weer zijn we niet overal gestopt maar zijn we wel even uitgestapt bij Curio bay; hier ligt versteend bos op de kustbodem van 160 miljoen jaar oud wat je kan zien met eb. De boomstammen die je kan zien komen uit het Jura tijdperk. Het is zo bewaard gebleven door een vulkaan uitbarsting. Ook zijn we gestopt bij Jack’s blowhole (een gat diep in de rotsen waar de zee doorheen komt en naar boven spuit, vergelijkbaar met de pancake rocks waar we eerder over schreven. Onze laatste stop was bij en Nugget point, een oude vuurtoren. We hebben vlak voor Dunedin een campspot opgezocht De dag erna zijn we gestart in Dunedin. Daar hebben we een koffie gedaan en wat rondgelopen. Toen zijn we doorgereden naar Mount Cook National park, Lake pukaki. Hier zijn we twee nachten gebleven. Een prachtige omgeving aan de voet van de Southern Alpes en mt Cook. De hoogste berg van NZ. Blauwe wateren door de gletjers en witte bergtoppen in de verte. We hebben de volgende dag de Hookers Vally track gedaan. We hadden prachtig weer en de omgeving was ook echt heel mooi. In de zon was het warm maar aan het einde van de track kwamen we bij een meer waar ijsschotsen in dreven. De rest van de dag hebben we in de zon gezeten. En s’avonds een stukje buiten de camping sterren gekeken. Dit gebied is een van de beste omgevingen ter wereld(!)voor sterren kijken. Je kan dan ook met het blote oog de Melkweg zien en duizenden sterren. Echt heeeel mooi. De volgende dag hebben we nog een kleine hike gedaan naar Tasman glacier en zijn we daarna doorgereden naar Lake Tekapo, het meer ‘naast’ Lake pukaki waar we al waren. Hier hebben we een sterrentocht geboekt voor die avond. Omdat iemand anders had afgezegd waren er gelukkig nog 2 plekjes, maar het weer zag er niet veelbelovend uit. Echt toen we s’avonds werden opgehaald was de lucht helder en kregen we te horen dat er 85% zicht was! We werden naar de top van Mt John gebracht waar een observatorium staat wat nog in gebruik is en het is het meest zuidelijke observatorium in de wereld. Dit is ook in NZ de beste plek om de ruimte te onderzoeken. De hemel was werkelijk prachtig. Met het blote oog konden we niet alleen heel de Melkweg zien, maar ook Venus, Mars, Jupiter en Saturnus. De Melkweg zie je als een wittige mist door alle sterren en zonnenstelsels die licht afgeven. Op foto’s zie je dit altijd in veel kleur maar je ogen pakken dit licht niet op. Nog steeds was het prachtig en zagen we ook onweer in de verte. Ook konden we twee andere sterrenstels zien, buiten de Melkweg om. Ook konden we in het observatorium door de telescoop de 4 manen van Jupiter zien en de ring van Saturnus. Heel bijzonder. Gisteren hadden we een soort rustdag en hebben we een kleine wandeling gemaakt, wat gegeten en in de middag naar de hot Pools geweest. Vandaag rijden we verder en gaan we richting de kust om nog een walvissentour te doen voordat we richting Christchurch gaan voor onze terugvlucht. De laatste week NZ is helaas aangebroken maar nog met een paar leuke stops! Ps. Door slechte WiFi laden de foto’s erg slecht, dus die hebben jullie nog te goed. Naomi heeft er wel een aantal op haar instagram staan voor de mensen die niet kunnen wachten ;)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fia Visser:
    1 oktober 2018
    Och alweer de laatste week...Geniet ervan en ben benieuwd naar de foto's!
  2. Fam Kroese:
    1 oktober 2018
    Ja, de laatste week alweer, maar nog genoeg te genieten, begrijp ik. Groetjes Opa en Oma